Tilbagetrækning af livsvigtig medicin. Og helt andre erfaringer med medicin i England.


OBS: Der begynder at komme reaktioner fra diverse parter, som jeg har sendt indlægget til. Dem har jeg tilføjet nederst i dette indlæg. Nogle gode borgere, nogle myndigheder, nogle fagpersoner, osv. I de tilfælde, hvor de betror mig noget, som de ikke ønsker at lægge navn til (tak fordi I trods alt betror mig det) har jeg sløret det, så man ikke kan finde ud af, hvem de er. 

Den 16. august i år gik jeg ned på døgnapoteket Steno for at få min sædvanlige medicin Florinef.

Florinef er nødvendig for de 300 mennesker i Danmark, der ligesom jeg lider af en spændende sygdom kaldet Addison. Den holder blodtrykket oppe. Derudover skal vi normalt (de fleste af os) have hydrocortison et par gange om dagen. Så om morgenen tager jeg hydrocortison (fordi jeg ikke selv producerer det) og florinef (for at holde blodtrykket oppe).

"Det er udgået", sagde ekspedienten.

"Det kan ikke passe", svarede jeg. "Der er kun én producent i Verden, og vi Addison-patienter er nok ret sløve, vel nærmest fjerne, efter nogle dage uden. Så der må være noget galt."

"Nej, den er trukket tilbage", svarede hun.

Nå, så måtte jeg spørge lidt mere, indtil hun tilkaldte en overordnet. Hun havde så heldigvis en løsning:

"Så må du tage noget andet - et alternativ", sagde hun.

"Der findes ikke et alternativ", svarede jeg.

"Så må du bare tage mere hydrocortison i stedet", svarede hun.

"Det tror jeg ikke du skal råde ret mange Addison-patienter til, da de i så fald dør i løbet af relativt få dage", svarede jeg.

Det svarede hun ikke på.

Efter mere brok og insisteren kom chefen så ud. Efter at have været igennem det samme fjolleri en gang mere kom hun med en løsning:

"Du skal snakke med din praktiserende læge om det", sagde hun.

"Kan en praktiserende læge få et tilbagetrukket lægemiddel tilbage på apotekerne?", spurgte jeg.

Nej, det måtte hun jo indrømme, at de ikke kunne.

Efter lidt mere snak fik jeg navnet på de to virksomheder, der leverer medicin til vore apoteker.

Jeg forlod apoteket og ringede til dem begge. De vidste ikke, hvorfor det var trukket tilbage, men de havde ikke noget Florinef på lager, og måtte heller ikke udlevere det selvom de havde. En af dem henviste til importøren - et mindre firma på Vestegnen.

Det var en flink mand, som beklagede meget: De havde fået afleveret nogle papirer en dag for sent, så den godkendelse, der flere gange om året skal søges, ikke blev givet fra Sundhedsstyrelsen.

"Er der ikke en nødprocedure for livsvigtig medicin uden substitutter?", spurgte jeg.

Det er der ikke. Og Florinef kunne tidligst komme tilbage på hylderne 28. september.... thi sådan er papirarbejdsgangen hos Sundhedsstyrelsen.

Så ringede jeg til Endokrinologisk Afdeling på Herlev Hospital. De havde godt hørt noget om det dagen før, men de havde også hørt fra en patient, at en parallelimportør lå inde med noget Florinef.

Jeg ringede til dem. De havde aldrig hørt om det, og havde i øvrigt intet Florinef. Så jeg ringede tilbage til Endokrinologisk og sagde til dem, at det var en and, og at de nok ikke skulle give det gode råd til andre.

De kunne undvære 10 piller til mig, hvis det skulle være.... de skulle jo også have til andre.

Så gik jeg op til min praktiserende læge. Hun havde aldrig hørt om sådan en situation og kunne naturligvis intet gøre.

Så cyklede jeg tilbage til apoteket og fik fat på chefen igen. Nu kunne jeg så fortælle hende, hvad der reelt var sket. Hun lovede at undersøge det og ringe tilbage til mig om et par dage.

Jeg ringede også lige til formanden for Addisonforeningen. Hun havde ikke hørt om det, men sagde, at det var en katastrofe - man kan jo ikke undvære det.

Næste dag skulle jeg besøge en kær, gammel ven i England. Jeg fik en recept fra min praktiserende læge og drog afsted uden Florinef. Spændende.

Næste dag tog vi hen på et almindeligt, britisk hospital, hvor jeg efter lidt ventetid kom til hos en læge, der skrev en recept ud til mig. Nu gjaldt det så bare om at finde et apotek, der var stor nok til at have Florinef på hylderne.

Troede jeg.

På vejen passerede vi et apotek på størrelse med et kollegieværelse. Jeg prøvede lykken.

Surprise! De havde fem forskellige pakninger af Florinef liggende. Jeg var målløs. I Danmark kan man kun få det, hvis man bestiller lang tid i forvejen, og man kan i øvrigt aldrig få at vide, om andre apoteker har det liggende, da de "jo er selvstændige"....

Her flød de i Florinef. Jeg spurgte hvorfor? Fordi Florinef er meget almindeligt, specielt til brug for ældre på plejehjem.

Da jeg kom hjem spurgte jeg to læger jeg kender, om de kendte til denne alternative anvendelse af Florinef. De har aldrig hørt om det.

Så jeg synes der er et par sjove konklusioner ovenpå denne oplevelse:

1. Vores system er så åndssvagt, at man er villige til at risikere patienters liv for at holde på formerne og overholde bureaukratiske regler. Gad vide, hvordan de vil formulere deres svar inde i Styrelsen, hvis man spurgte?

2. Vi udveksler overhovedet ikke viden på tværs af landegrænser i det omfang man kunne. Må jeg i den forbindelse anbefale http://curetogether.com, som er et meget spændende initiativ. Prøv f.eks. at slå Addison op :-).

That's all.
______________________________________________________________________________

Og nu til reaktionerne og kommentarerne!

Hej Mogens,

Jeg erfarer fra din blog, at du har Addison. Jeg havde selv en lignende oplevelse med manglende Florinef.

Jeg skriver til dig, da nedenstående information kan være vigtig for dig og andre, hvis samme situation skulle opstå igen (Murhys lov).

Efter at have presset mit lokale apotek et par gange vendte de tilbage d. 31. august med et alternativ. Denne løsning var ikke "noget man gjorde", men X Apotek tilbød at producere det Florinef, jeg skulle bruge - enten som opløsning eller som tabletter med 1/10 koncentration (0.01mg/tablet).


Mindre relevant:
Det var mit indtryk, at de overskred nogle regler ved at producere det selv, men hovedsagen er, at muligheden findes. (De bad mig også skaffe en ny tilsvarende recept).
Patienten i dette tilfælde er vores ene hund.
Jeg benyttede mig ikke af deres tilbud. Efter dyrlægens anbefaling er vi skiftet til månedlige injektioner suppleret med prednisolon (tabletter) - jeg ved ikke om samme behandlingsform findes til mennesker.

Hav en god dag!

Mvh
___________________________________________________________________________________________
Fra Lægemiddelstyrelsen:

Kære Mogens Nørgaard

Tak for din henvendelse.

Virksomheder har som udgangspunkt ikke pligt til at markedsføre deres lægemidler i Danmark, selv om lægemidlerne har en markedsføringstilladelse i Danmark. Virksomhederne har således heller ikke en leveringspligt, men omvendt kan det have konsekvenser, hvis de ikke kan levere deres lægemiddel i tilstrækkeligt omfang. Hvis denne situation opstår, kan din læge altid søge om en udleveringstilladelse til produktet til dig igennem Lægemiddelstyrelsen. Hvis den bliver godkendt, kan man så tage produktet hjem fra et andet EU-land, hvor det er markedsført.

Dog kan vi fortælle dig, at Florinef 0,1 mg fra firma Aspen Nordic igen er på markedet. Firmaet havde taget det af markedet i august måned, men i den nye prisperiode er det blevet tilgængelig igen.


Mit svar til Lægemiddelstyrelsen:

Tak for orienteringen. Min opfattelse af situation var (for nu at skære helt ind til benet), at:

1. Aspen Nordic fik ikke indsendt papirer (til jer?) i tide i en proces, som de med jævne mellemrum skal gentage.

2. I iværksætter en helt standard procedure, hvor der udgår en meddelelse til apotekerne om, at produktet er "trukket tilbage".

Jeg gør derfor stilfærdigt opmærksom på følgende:

a. I tager ikke læge-/medicin-faglig stilling til, om denne tilbagetrækning kan have fatale konsekvenser for nogle borgere. Der trykkes simpelthen på knappen uden en forudgående vurdering. Der tages f.eks. heller ikke hensyn til, at Florinef ikke har substitutter. 

b. Apotekerne, endokrinologiske afdelinger, patientforeningerne, patienterne og lægerne får ingen "up-front"/push-besked om, at Florinef er fjernet fra markedet. De finder ud af det, når de næste gang forsøger at få fat i medicinen. For mit vedkommende, da jeg ved et uheld var løbet helt tør for en livsvigtig medicin.

c. Der var INGEN måde at skaffe denne livsvigtige medicin på i en fart. Det var så dårlig en situation, at et apotek ude i provinsen tilbød selv at blande det til en desperat kunde. Jeg fik at vide af min læge, at jeg måske kunne få det i Malmø. Men reelt var situationen den, at fra engang i august (eller tidligere) og frem til sidst i september var der lukket for en livsvigtig medicin.

Er det ikke noget, der får jer til at overveje, om det er en god situation? Måske endda ændre på standard-proceduren?

Venlig hilsen,
________________________________________________________________________________
Fra Formanden for Addison-foreningen:

Hej Mogens.

Tak for dit lille epos om Florinef.
Ja, det er noget, der har sat gang i gemytterne, og det var en situation, der ikke måtte opstå. Sammenfald af en masse uheldige omstændigheder.

Jeg ville gerne have sat indlægget i bladet, men det er desværre for sent for denne gang. Bladet er netop ved at blive bearbejdet og på vej til tryk.
Men jeg kunne lige hurtigt gøre det, at jeg i en allerede foreliggende artikel om Florinef har udtaget et par linjer og i stedet for indsat besked om dit blogindlæg som et link.

Det viste sig jo heldigvis ikke at være rigtigt, at Florinef var "udgået". Jeg fik at vide af vores læger, at hvis det virkelig havde været tilfældet, så ville der være foranstaltninger, man kunne have gjort, f.eks. at få Florinef fra andre lande, indtil vi selv havde fundet en løsning - så cross border samarbejde findes virkelig.

Beskeden fra apoteket om i en periode at tage ekstra hydrocortison var egentlig i situationen ikke det allerdummeste. Hydrocortison har en vis Florinef-effekt og der er ingen, der dør af at tage ekstra hydrocortison et stykke tid.

Min egen gamle far fik i en periode Florinef, fordi han havde et enormt lavt blodtryk. Men af en eller anden grund er man holdt op med det i Danmark.

Jeg tog action med det samme. Ringede til ASPEN og til lægerne, og fik sat korrekt besked på både hjemmeside og facebook for at berolige medlemmerne.

Ovennævnte for lige at sætte nogle ting på rette hylde.

Jeg synes, det værste ved dette har været, at apotekerne ikke får den korrekte besked med den konsekvens, at de giver forvirrende og forkert information til patienten, som selvfølgelige panikker over udsigten til ikke mere at kunne Florinef, netop fordi det er et middel uden substitut.

Når der er den mindste leveringsafvigelse, får leverandøren karantæne i to uger. Apotekerne får i den periode kun en digital meddelelse "medikament udgået", uanset at det er tilbage på hylderne senere.
Her burde man som i Sverige skrive "medikament midlertidigt udgået". Det ville løse mange problemer og panik kunne undgås.

Bedste hilsner
_____________________________________________________________________________


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...