Ny Offentlig Skat ...


Her er et indlæg, jeg MÅTTE lave forleden, da de nye, og storslåede, planer for Ny Skat blev offentliggjort. Jeg gjorde det så på Facebook (og i mit ugentlige radioindslag på Nordjyske Medier), da jeg jo ikke havde en brændende blogplatform på det tidspunkt (det er flere dage siden).

Så lad mig gengive det som det blev skrevet - råt og gråt - på Facebook:

1. Der er tale om det ældste konsulenttrick i Verden: Foreslå det stik modsatte af det, som kunden gør nu. Så virker du klog. Tre eksempler:
- For seks-syv år siden havde Forsvaret en krise, og McKinsey foreslog efter lange rapporter og mange penge, at de gjorde det modsatte, dvs. de-centraliserede stabsfunktionerne - for at specialisere og styrke ude i de enkelte afdelinger, etc. For et par år siden var den gal igen - ny pengekrise - og McKinsey foreslog, meget overraskende, en centralisering, så der kunne opnås .... wait for it... synergi!
- LEGO: De var på røven, og Anders foreslog derfor, at de gjorde det stik modsatte af alt, hvad de havde helligt. Specielt idéen om, at børn skulle bruge deres fantasi og bygge ting vha nogle få standard-klodser blev lavet om til, at de skulle bygge et rumskib vha 4.242 specielle klodser, således, at de kun kunne bygge skibet én gang og aldrig genbruge klodserne til noget som helst. Stor succes.
2. Så da Skat blev lavet i 2005 var der tale om en voldsom centralisering (de kommunale og statslige skatte- og inddrivelsesforvaltninger blev lagt sammen) pga synergi, forstås. Nu har Deloitte og andre - meget overraskende - foreslået en omfattende de-centralisering for at opnå en specialisering. Spørgsmålet er derfor, hvornår de vil begynde at centralisere for at opnå synergi...
3. Her må vi tage fat i både de hellige skrifter og den jordnære ting kaldet folketingsvalg.... og en enkelt udtalelse fra Skat, som siger: Skat nedlægges i 2018 og syv styrelser etableres, og "Frem mod 2021 bygger vi en ny skatteforvaltning...."
Hold fast i 2018....
4. Her følger et uddrag fra Johannes' åbenbaring, kapitel 13:
Dyret fra havet og dyret fra jorden:
v1 Og jeg så et dyr stige op af havet; det havde ti horn og SYV HOVEDER og på sine horn ti kroner og på sine hoveder gudsbespottelige navne.
v2 Det dyr, jeg så, lignede en panter, dets fødder var som en bjørns og dets mund som en løves mund, og dragen gav det sin magt og sin trone og stor styrke.
v3 Et af dets hoveder var som dødeligt såret, men dets banesår blev lægt. Hele jorden fulgte dyret med undren
v4 og tilbad dragen, der havde givet dyret magten; og de tilbad dyret og sagde: »Hvem er dyrets ligemand, og hvem kan gå i krig mod det?«
v5 Og det fik givet en mund, der talte store bespottelige ord, og det fik givet magt til at gøre det i TOOGFYRRE MÅNEDER.
5. 42 måneder efter 2018.... det passer nogenlunde med et (planlagt/skemalagt) folketingsvalg i 2023, hvilket betyder en ny regering, der kan begynde at centralisere.... og det vil blive fremlagt i 2024.
Bonus 1: To år efter etableringen af Skat, dvs. i december 2007, fremlagde Rigsrevisionen en kritisk rapport, der viste, at kontrol, service og ligning lå væsentligt under niveauet fra før, og at restancemassen var steget fra 14.8 i november 2005 til 22.7 i november 2006....


Bonus 2: Der skal ansættes 3.300, hvoraf dog kun de 1000 er i nyoprettede stillinger, mens de 2.300 skyldes naturlig afgang.

Så meget for Facebook-indslaget. 

Som det tydeligt fremgår, kan man ved hjælp af Johannes 13 og Skats egne betragtninger, samt en almindelig forståelse for de tricks, der benyttes i konsulentbranchen - fordi de naturligvis heller ikke aner noget som helst om, hvad kunden bør gøre i en foranderlig Verden - se et pænt stykke ud/ind i fremtiden og dermed planlægge derefter.

Hvad angår IT-systemerne til disse syv hoveder (hvoraf det ene hoved skal tage sig af IT) kan jeg kun gisne - og det med en sikkerhed/probability, der får mig til at sige: Jeg tager gerne væddemål! - om, at der vil blive tale om (endnu) et (nyt) IT-bonanza for IT-leverandører og konsulenter. 

Og efter de omhyggeligt planlagte - og MANGE leaks af "skandaler" i Skat er politikerne nødt til at bevilge HVAD SOM HELST (ligesom, hvis der råbes TERROR). Ingen politiker vil have på sig, at de sagde nej til HELT nødvendige ekstra-bjælker/milliarder i de kommende skatteår. Ingen.   

Jeg tror på, at EPJ-systemerne vil være en kraftig inspirationskilde: Vi husker alle, at de 11 amter (nu fem regioner) valgte HVERT SIT system. Som daværende sundhedsminister Arne Rolighed (læg mærke til navnet) sagde: Det har jo den fordel, at vi ikke bliver afhængige af een leverandør. 

Det viste sig at være rigtigt. Godt nok blev det meget dyrt, meget forsinket og meget dårligt (den næsten uopnåelige treenighed i mange danske projekter) - til gengæld blev man afhængige af MANGE leverandører.      

Alene under-under-systemet EPM (Elektrisk Patient-Medicinering) i København endte med at koste 1.3 milliarder kroner. Leverandøren (pudsigt nok fra Italien) havde een referencekunde, nemlig Vatikanet, der må formodes at have et sted mellem 42 og 4200 potentielle kunder i EPJ-butikken... Og formentlig en overvægt af medicinering af ældre herrer, meget kvinder og ingen børn. 

Til gengæld havde de leveret det på en Sybase-database, og kravet var en Oracle-database i København. Det var overhovedet ikke noget problem, forsikrede de.... Og så blev de naturligvis valgt fordi de havde det bedste bud.... Og resten er en historie til 1.3 bjælker, som man siger (stænger er millioner).

Man har så siden etableret nogle ret dårlige datawarehouse-løsninger på tværs (med laveste fællesnævner hvad angår data fra de forskellige systemer), så man faktisk nu - for første gang nogensinde) kan svare på spørgsmålet: Er min mor indlagt på et hospital i Danmark? Det kunne man ikke - og det skulle man heller ikke kunne - under hele EPJ-halløjet. Det var ikke et krav. Hvorfor skulle det være det?

På samme måde med Ny Skat - der vil opstå en væld af systemer i mange og fremmede egne, og når man så skal til at lave ting og sager på tværs ("for at opnå synergi og forhindre snyd") vil man lave lidt a la det der datawarehouse, som CSC Scandihealth lavede til EPJ, og det vil blive et almægtigt projekt, og det vil gå over budget, over tid, og under.... indtil det får en orn'lig syg ekstrabevilling og med nød og næppe trækkes i land. På det tidspunkt vil man for længst have set de første rapporter, der anbefaler en total re-organisering af Skat og dets mange systemer...

Som sagt: Jeg tager væddemål!  



Kommentarer

  1. Tak til min anonyme læser, der agter at sende indlægget til skatteministeren for at se, om han vil tage et væddemål med mig. God ide.

    SvarSlet
  2. Desværre alt for tæt på sandheden. Bonusinfo: Det første interne kursus, jeg var på, som nyansat konsulent i en nu hedengangen konsulentbiks indeholdt bl.a. en seance, hvor man skulle argumentere for to modsatrettede standpunkter overfor hele gruppen. Jeg vandt samtlige dueller, og blev naturligvis forfremmet (not!).

    SvarSlet
  3. Jeg har modtaget denne ret morsomme (eller tragikomiske) kommentar fra en god ven, der ønsker at forblive anonym:

    Hej Mogens.

    Jeg læste at du havde udtalt dig om det tragikomiske i at McKinsey først anbefalede SKAT at slå sig sammen - så der opstod synergi mellem alle specialisterne - og derefter at splitte sig op, så der kan specialiseres ude i de enkelte styrelser.

    Det dokument, som beskriver ændringerne, er jo fantastisk. Hvis du ikke har læst det, så kan du finde det her:

    http://www.skm.dk/media/1474687/fra-en-til-syv-styrelser.pdf

    Det meste er en sludder for en sladder og nogle diagrammer, som sikkert har taget lang tid at lave. Men! På side 26 (den næstsidste side minus bagsiden) fremgår følgende tekst:

    Den nye organisering er et vigtigt skridt på vejen til en styrket skatteforvaltning – omvendt løser organiseringen i sig selv ikke skatteforvaltningens udfordringer. Der skal bl.a. færdigudvikles nye it-systemer for gældsinddrivelse, ejendomsvurderinger og told, som efterfølgende skal implementeres i styrelserne. Samtidig står en lang række af de bærende it-systemer på person-, erhvervs- og selskabsområdet over for at skulle fornys eller udskiftes i løbet af det kommende årti.

    Der står jo sort på hvidt at organiseringen nok ikke riiiiiiiiigtig kommer til at løse nogen problemer, for et bedre SKAT skabes i højere grad af ordentlige IT-systemer og så fremdeles.

    Men altså, tillykke til McKinsey! Det er da dejligt at kunne fakturere for 25 siders forklaring af en omorganisering og så lige en side derefter, som indeholder en disclaimer. Så har man ligesom sagt en masse uden egentlig at sige noget.

    SvarSlet
  4. Jeg mindes salige Reagan, der indførte mini-memoet. Det var ud fra en ide om, at hvis bureaukraterne skulle udtrykke både problemet og deres forslag til løsning på en halv A4-side kunne de ikke gå alt for meget i retning i PDESPDAS (På Den Ene Side, På Den Anden Side), men ville være nødt til at formulere sig præcist og komme med præcise anbefalinger. Det virkede rigtigt godt, og er blevet kopieret mange steder siden. Den gang - i 80'erne - blev han naturligvis gjort grundigt til grin af Politiken og andre vivedvivilprotesterevivedikkehvadvivilprotestereimod-folk, og det blev hele tiden kraftigt antydet, at han måtte være smådum siden han var nødt til at gøre dit eller gøre dat.

    Når jeg kigger på det udbredte fedteri, som offentlige dimser udfører overfor lobbyister i Danmark - offentlige, private, whatever - bliver jeg helt målløs (selvom jeg burde have vænnet mig til det). Det er ret vildt, så megen inddirekte korruption vi har i Danmark fordi embedsmænd og politikere kan blive gjort til syndebukke og miste alt i løbet af kort tid, hvis de siger systemet/Kejseren imod.

    EU kan gøre det. Og de bliver naturligvis gjort til grin af alle danske lobbyister og skodehundene fra medierne, som også bare gerne vil have nem adgang til magthaverne og som også er bange for at miste deres privilegerede adgang til dem.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...