Teknisk Fix: De digitale kongedømmer, hvordan man får dem samkørt UDEN at samkøre dem (og uden at lave en datalake)...


Dette indlæg skal handle om vores digitale fremtid.

Den vidunderlige, kontinuerte solopgang med smukke farver, masser af gratis data og hjælpsomme algoritmer.
Præmis 1: Det forekommer mig, at alle er nødt til at digitalisere deres biks.
Præmis 2: Jeg tror også, at IT er "ligegyldigt" i den forstand, at det er en del af alt nu. Eller som de sagde tilbage i 2003: https://hbr.org/2003/05/it-doesnt-matter
Præmis 3: Jeg synes, at jeg nogle steder ser, at IT-afdelingerne står i vejen for digitalisering.
Præmis 4: Jeg mener at se, at man de fleste steder vælger at gøre digitalisering til noget selvstændigt for at komme udenom alle de processer og procedurer man selv har påtvunget IT-afdelingen, og som har skabt en tung og konservativ kultur.
Det er ingens skyld og alles skyld. Et par årtiers generalisering på undtagelser ("hvad gør vi for at forhindre, at denne fejl sker igen?") med stor og detaljeret hjælp af ikke-teknikere a la DJØF'ere har måske ført til præcist det, som det måtte og skulle.
Så CIO'en står nu og skal være Chief Digital Officer (CDO) tillige. Eller man splitter det op for at få sparket liv i digitaliseringen. Taler måske endda om en operativ C-suite Technology Leader (cool buzzword).
I det offentlige (og med garanti også i det private - de tør bare ikke fortælle om det)  laver man små digitaliserings-enheder i hver afdeling, og gerne udenom IT-afdelingen, og da ingen kan sige nej til ordene "digital", "fremtid", "borgerne", "velfærd", "pengemangel" og "data" skabes der nu masser af nye kongedømmer.
Det gode spørgsmål at stille alle de nye chefer (og måske også de enkelte ikke-teknikere, der teoretisk set også ansættes), der befolker disse nye D-afdelinger er:
"Kan I så kombinere digital information (data) fra jeres Afdeling A og Mortensens Afdeling B?"
Det skaber lige det lille, vidunderlige og magiske øjeblik af tavshed, som alle synes så godt om :-).
Nå, men løsningen (det tekniske fix) er følgende (I må gerne kopiere det, give det nogle fancy, nye navne, tilføre en mærkelig graf, undlade at citere mig, tage æren for det - med andre ord give det McKinsey/Accenture/Gartner-behandlingen ... bare I gør det, please :-)):
Tag et grundigt kig på Kafka (og måske endda det helt nye KSQL).
Læs bogen, som min gode veninde Gwen Shapira har skrevet: http://shop.oreilly.com/product/0636920044123.do
Kig på, hvordan LinkedIn gjorde med Kafka (linket til artiklen om dette er nedenfor),

Så bliver det nærmest magisk. Her er tre fordele:
Fordel 1. I kan lave en virtuel datalake UDEN at lave en datalake. Eller nøjes med en meget simplere datalake.
Fordel 2. I kan - via streaming af data med Kafka - dele data mellem alle systemer UDEN at kongedømmerne skal af med deres systemer. Signaler gerne til kongerne og prinserne, at I da er glade for, at de tager sig af alt det kedelige med load, drift, fejl, backup, etc. af deres systemer.
Fordel 3. Lav  en fælles, gratis datalake, hvor I kan stille alle mulige data til rådighed for The Seven Kingdoms, så alle får glæde af det. Der er masser af fordele...

Her er artiklen om, hvorledes et projekt hos LinkedIn førte til en helt ny og revolutionerende måde at tænke databaser og data på:
Hvis det virker for LinkedIn, Uber, Airbnb, og hundredvis af andre bikse er der en jo også en beskeden mulighed for, at selv danske bikse kan bruge noget af det :-).
Nå, lad mig høre, hvor jeg tager fejl i alle disse antagelser, så vi kan få det her data-/digitaliseringstog op på skinnerne og forbi både udkørsels- og stopsignalerne.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...