Vi elsker selvmodsigelser


Forleden præsenterede min lokale kaffepusher - David, som står bag baren på kaffestedet Sonny i Rådhusstræde - mig for en ny ting han har sat på menukortet: En varm drik bestående af noget stærkt og sundt juice fortyndet med æblejuice. Det kradser, det føles sundt, det smager godt - og det burde kunne blive et godt bud på et alternativ til gløgg :-).

Vi diskuterede så, hvad det skulle hedde, og Isabella, som jeg havde snakket lidt med dernede, og jeg kom begge i tanke om det samme (det var meget mærkeligt): Bigshots!

David var i gang med at indvende "Men shots er jo små...", da jeg sagde til ham: "Modsætninger eller selvmodsigelser sælger!"

Han greb mobilen og ringede til sin layout'er, og jeg tror snart de nye menukort vil være klar med nyheden Bigshots :-).

In other news har min ven Anders Skotlander kastet sig over alkohol for nogle år siden. Først lavede han den eksklusive Skotlander Rom, som koster en formue og vinder medaljer. Han satte prisen højt fra starten, og det har medført et eksklusivt brand og ikke særligt stort salg.

Så lancerede han Herbie Gin, som koster rimeligt, og dem har han solgt en hel del flere af.

Men genistregen var hans annoncering for nyligt af - er I klar? - alkoholfri gin.

Men alkoholfri alkohol er da en selvmodsigelse! Ja, og folk er helt vilde, specielt i Rusland og Kina. Anders kan slet ikke følge med efterspørgslen.

Pudsigt nok stiller de danske myndigheder sig på bagbenene for dette potentielle vækst- og eksporteventyr, fordi gin per definition indeholder alkohol. Imidlertid kan Anders (og hans ven Anders, der brænder alkoholen for ham) dokumentere, at de fjerner alkoholen fra gin'en i processen, så egentlig synes jeg det er rimeligt nok at kalde det alkoholfri gin. Nå, det må de slås med hinanden om.

Pointen fra Bigshots og Alkoholfri gin er, at folk elsker den slags umulige sammenstillinger. Andre eksempler på den slags nonsens (som det jo er) kunne være "Tradition og fornyelse", "Klassisk nyskabende", "Gammelt nyt", osv. Når man bruger den slags udtryk synes folk man er et meget tænkende menneske, der har overvejet alle aspekter nøje :-). I vil sikkert selv støde på andre eksempler derude.

NB: Lidt i samme boldgade skal man huske på en amerikaner, der i 30'erne opfandt begrebet MAYA - Most Advanced Yet Acceptable. Hvis man skal sælge noget velkendt skal man få det til at se avanceret ud. Hvis man skal sælge noget avanceret skal man få det til at se velkendt ud. Det lykkedes ham at sælge store anlægsprojekter og små produkter og mange andre ting ved hjælp af dette princip.

Jeg har selv brugt MAYA til at "sælge" Big Data før det blev OK og accepteret i Danmark at sige Big Data. Jeg kaldte det bare BIplus og markedsførte det efter "Tradition og fornyelse"-konceptet: "Vi skal selvfølgelig bevare alle de gode ting vi har i vores nuværende BI-system og samtidig benytte os af de nye muligheder, som blandt andet big data-teknologierne giver os" - så var det pludselig ikke så svært at sælge Big Data.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...