En helt særlig bygning - naturligvis.


Læste lige denne skønne artikel:


Det er faktisk skidegodt skrevet og ret morsomt. Og indeholder en eller to overraskelser for mig. 

Dog kan man sige, at det klart repræsenterer den kendte, danske særegenhed, ja vel nærmest den danske model.

Jeg mener: Der er tale om en bygning, for crying out loud. Dem har mange mennesker i mange lande opført mange af i mange år.

Nå, men jeg sad forleden morgen med min CFO, Svend Pedersen, og filosoferede over, hvad der sker i disse sager. 

Det har så fået mig til at prøve at summere det nedenfor til otte steps. 

1. Den offentlige Herremand og entreprenøren bliver enige om en realistisk tidsplan og skriver under på alt.
2. En offentlig dims forsinker planen kraftigt. Imens kan intet arbejde naturligvis udføres.
3. Den offentlige Herremand presser entreprenøren virkelig hårdt til at overholde tidsplanen, men undgår at skrive under på noget som helst bindende vedrørende dette.
4. En offentlig dims laver audit og finder ud af, at projektet er forsinket og at der er skåret hjørner.
5. En DeloitteEYMcKinseyAccenture-dims skriver i en rapport, at projektet er forsinket og at der er skåret hjørner - og sender en regning på 200 milliarder kroner per sekund.
6. Den offentlige Herremand lækker diskret detaljer om ting og sager, som entreprenøren ikke har udført godt nok.
7. I de få og MEGET uheldige tilfælde, hvor Herremandens skyld i det skete er evident sendes en eller anden underordnet leder et andet sted hen i den offentlige administration, der bevilges mange flere penge, og arbejdet fortsætter.
8. Gå til 1.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...