To slags umami!


Min ven Peter Favrholt, der har lavet det geniale Ztove - dvs. et helt præcist komfur, hvor du kan styre graderne nøjagtigt, og dermed lave ting man ikke troede muligt - fortalte mig noget interessant i fredags:

Han havde fundet ud af (læst sig til, whatever), at der er to slags umami: Grøntsagsumami og kødumami.

Når begge dele mødes synes vi det er en fantastisk smag.

DERFOR skal man lave sovsen med vandet fra kartoflerne! Når den sovs møder kødet på tallerkenen bliver vi lykkelige.

Her er i øvrigt en opgørelse over udvalgte typer kød og grøntsager, og hvor meget umami de indeholder - kylling ligger meget, meget lavt, mens grøn the (som kan bruges til gryderetter, etc.) ligger ekstremt højt. Jeg fik mig nogle overraskelser...

https://www.rd.com/food/recipes-cooking/13-foods-with-natural-umami/

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...