Kære Dansk Industri & Dansk Erhverv,

Kære Dansk Industri & Dansk Erhverv,

(Modificeret 5/2: Diverse links tilføjet nederst)

Jeg ved godt, at I såmænd bare er lobbyister, der prøver - mod god betaling - at fremme nogle bestemte særinteresser. Den slags ting har vi jo - som borgere, købere, stemmekvæg, skatteydere - pænt måttet finde os i (og betalt for meget for) siden dengang håndværkere fik lov til at lave loger og prisaftaler, og specielt da siden fagforeninger fik lov til at gøre hvad de ville og blokere forretningsdrivende, der intet ulovligt har gjort, uden, at Politiet griber ind. Det kalder vi stolte for Den Danske Model. Det er da meget sjovt.

Men jeres råben og skrigen om "konkurrenceudsætning" med videre er ved at gøre mig lidt træt i hovedet. Det fører normalt til, som mange af mine venner og bekendte kan bevidne, at jeg falder i søvn og vågner glad nogle timer senere - men nu har jeg besluttet mig for lige at holde mig vågen lidt endnu her i Plainfield, Illinois, hvor jeg sidder og skriver på en bog om cybertruslen:

Jeg tror jeg bliver træt i hovedet af to årsager:

1. Da jeg kom tilbage fra et år på LSU i Baton Rouge, Louisiana, i 1982 havde jeg en masse ting at fortælle om, hvad der skete i USA. Folk kørte deres børn i skole i stedet for at lade dem cykle. Politisk korrekthed var alle vegne. Lobbyisme var udbredt. Folk brugte rigtigt mange timer foran TV'et. Hunde og katte blev behandlet som, eller bedre end, mennesker, og folk gik seriøst og talte til dem. Og mange var på anti-depressiver.

Mine danske venner syntes det var helt vildt at høre om.

Der er nu 5000 lobbyister i Danmark, og på grund af vores grundlæggende tillid til hinanden har lobbyister i Danmark langt nemmere ved at påvirke, narre og manipulere end de f.eks. har det i USA og i Bruxelles. Jeg skal dog skynde mig at sige, at I danske lobbyister hævder, at det er lige omvendt. Det siger de danske politikere, der lader sig ansætte hos jer, også. Meget mærkeligt.

Jeg synes faktisk, at det er rigtigt tarveligt af jer at udnytte den danske, grundlæggende tillid til andre danskere, for I underminerer jo dermed denne tillid blot for at I kan tjene noget mere til jer selv. 

2. I lyver. Det kan godt være, at I ikke bryder jer om ordvalget, men I er ude i et ærinde, og når I f.eks. hele tiden skriver om ineffektiviteten i det offentlige, så er jeg helt enig. Jeg kan flere - og mere forfærdende - historier om den slags end de fleste (fordi  jeg har levet i enormt mange år nu). 

Men! I begår kardinalsynden kaldet "Lying by omission", fordi I ikke nævner, at det private erhvervsliv for det meste er langt mindre effektivt og langt, langt mere fjollet end de fleste offentlige institutioner er. Ja, og så har de højere lønninger, hvilket - sådan, rent logisk, ikke? - giver højere priser :-).

Jeg kender ikke ret mange eksempler på, at noget er blevet billigere ved at lægge det ud til private. Det kan godt være, at offentlige dimser er totalt, latterligt, ufatteligt ineffektive - men vent, til I ser de store, private bikse! I IBM talte man f.eks. for sjov i 90'erne om det ved at sige ting til hinanden som "Hvis vi fyrede samtlige kunder kunne vi ihvertfald undvære 15% af de ansatte", og "Man burde privatisere IBM". God humor.

Det kan sagtens være, at man er nødt til at overlade ting og sager til private fordi de simpelthen har resourcerne. Check. Men den der evige ikke-sandhed om "privat effektivitet" er bare træls at skulle høre på. Og det gør selvfølgelig ikke ting billigere eller bedre, når der ikke er alternativer. At have virkelig ekspertise i det offentlige, der kunne give de private folk modspil, ville give en langt bedre situation for både borgerne og virksomhederne. 

Det værste man ved i private bikse (hvis man vel at mærke er en af de ærlige og ordentlige medarbejdere et stykke nede af rangstigen) er manglende modspil fra kunden, for så får de grimme og griske fra den private biks frit spil og udnytter det max, hvorefter de ærlige og ordentlige skal prøve BÅDE at udrede trådene, rette op på fejl og mangler OG lyve mht hvor de fakturerer det henne - for de får nemlig hele tiden at vide, at kunden bare skal faktureres for hårdt, og at al tid brugt er noget kunden skal betale for.

En lille note om ineffektivitet og manglende bevis på den traditionelle, økonomiske teori om at markedet ordner alt: 

Jeg tror jeg har ret til at udtale mig om det. Jeg har læst Polit! Og jeg har fulgt lidt med i nationaløkonomisk forskning og teori, og jeg kan røbe, at i de sidste 10-20 år har forskere tilbagevist alt, der minder om et håb om, at der findes rationelle beslutninger i denne verden. Og det er jo rationalle beslutninger hele den økonomiske teori hviler på. Kig på, hvem der har fået Nobelpriserne indenfor dette område i de sidste mange år: Mikroøkonomer, der gang på gang beviser, at der ikke findes rationelle beslutninger. 

Nå, tilbage til Jorden:

Jeg var i Oracle Danmark fra 1990 til 2000. Oh, the stories I could tell om ineffektivitet, "processer og procedurer", HR-pjank og meget andet. Fuck, hvor var adminstrationen bare counter-productive i forhold til kundernes ønsker og behov. Og på grund af de evige, og internationalt givne, KPI'er, var der aldrig nogen som helst ansat i Oracle Danmark, der virkeligt brændte for at løse en kundes problem bedst og billigst. De fleste brændte for det hellige mål ikke at få skældud ved næste møde. 

Hver gang en smart chef eller sælger fra et multinationalt firma fortæller jer, hvad I bør gøre, så bed dem om en kopi af deres Compensation Plan, inklusiv deres KPI'er. Så skal I bare se løjer.

Når vi f.eks. i Premium Services sendte en mand - uden beregning, og fordi vi syntes det va synd - ud for at hjælpe en kunde, der havde købt licenser for 400 milliarder dollars per sekund, men ikke kunne få hjælp til at få skidtet til at virke, fordi Salg og Consulting var to forskellige ting, så fik vi aldrig ros for det, for der var ingen proces eller procedure, der belønnede denne "åndssvage" adfærd, hvor man værdsatte kunden.

De KPI'er man ser hos private bikse er altid mig-mig-mig-orienterede, og har ALDRIG til formål at gøre kunden glad og lade kunden spare penge. Aldrig. Hvis jeg skal svinge mig op på den høje gren, så er den grundlæggende tankegang jo den med, at markedet og den usynlige hånd (tak, Hr Adam Smith!) vil gøre alt bedre - hvilket forskningen og de konkrete erfaringer så har modbevist komplet i de sidste mange år. Ærgeligt, ærgeligt.

Alle offentlige og private bikse elsker at få monopol. Så snart de har fået det træder De Tre Danske D'er i kraft: Dyrt, Dumt og Dårligt. Jeg kender til dato ingen undtagelser.

Vi betaler i dag dyrt for det pjank med TDC, vi betaler KASSEN for det der nonsens med, at Staten ikke må have egen IT-udviklingsekspertise og hele tiden skal være et let offer for smarte sælgere og åndssvage udbudsregler, der gør alt dyrt, dumt og dårligt og vi betaler på alle måder for en masse andre ting, hvor vi har givet private lov til at skrive deres egne regninger uden at nogen, der egentlig brænder for at give borgerne bedre og billigere service, kan gøre noget som helst.

Min far købte mad ind til Forsvarets cafeterier. Der var vist kun ham til det, og han satte en ære i det og sendte bestikkelsespakkerne med kød fra Herning Svineslagteri retur til min mors store fortrydelse. 

Det kunne være sjovt at finde ud af, hvor mange DJØF'ere, der varetager den funktion i dag. 

I Allerød havde de en erfaren ingeniør til at tage sig af huller i vejen. Det gjorde hun godt, billigt, hurtigt og effektivt. Så kom der andre boller på suppen. Det skulle i licitation. Det var vist en Venstremand, der ville have det. 

Nu er de 10-20 unge mennesker med DJØF-uddannelser, men uden indsigt, endsige interesse, i huller, der bruger rigtige mange penge og megen tid på at lave regneark, som kommunalbestyrelsen så skal tage stilling til. Det er blevet 42 gange dyrere, men til gengæld langsommere. Den dygtige ingeniør blev fyret.

Jeg ville meget gerne møde hende en dag og betale for en god frokost. Som min far var hun et menneske af ære. Den begreb findes not so much i udbudsverdenen :-). Sig endelig til, hvis I kender hende.

Alle rigtige lande har i øvrigt for længst sat gang i at få hyret ekspertise ind i Staten, så den ikke hele tiden skal lægge under for de sindssygt dyre, inderligt ligeglade og multinationale bikse a la Deloitte, Microsoft, IBM, Oracle... you name it. Og - surprise! - det viser sig, at løsningerne bliver bedre, billigere og hurtigere. 

At bruge et udbud til at uddele et monopol til en privat biks er ikke ligefrem smart, vel? Slet ikke, når der altid er diverse undtagelsesklausuler.

At have regler - foreslået af de store, internationale bikses repræsentanter hos jer, kære DE og DI - der effektivt udelukker alle små og mellemstore (danske!) virksomheder fra at "komme til fadet" - er meget lidt charmerende. At medvirke til at give danske cloud-leverandører dårligere forhold end Amazon og Microsoft - og samtidig støtte de to sidstnævnte - er ikke så imponerende gjort af jer, f.eks.

Hvorfor siger I ikke klart fra overfor disse aggresive og højtråbende medlemmer af "Dansk" Erhverv og "Dansk" Industri? Ser vi ind i en nær fremtid, hvor I bare kalder jer "Erhver" og "Industri"?

At lade de multinationales repræsentanter i Dansk Erhverv og Dansk Industri dominere enhver debat, så I aldrig mere taler om danske interesser, men kun om "internationalt mig her og dér", "globalisering nu og for altid" og "konkurrence-dit-og-dat" er bare ikke i orden. Dog højst forståeligt set fra de multinationales synspunkt.

Alt i alt, kære Dansk Erhverv & Industri er I en flok lobbyister, der er blevet highjacket af nogle andre lobbyister med grimme motiver.

Jeg synes I skal tage jer sammen og på én eller anden måde gøre disse to ting:

1. Begræns indflydelsen fra de multinationale. De er ikke interesseret i Danmark. De har KPI'er, der får dem til at opføre sig uetisk, umoralsk og altid imod kundernes interesser. Sorry.

2. Tag retten til at bruge ordet "Dansk" i jeres navn tilbage. Reclaim, som de ville sige her i Plainfield, IL. 

That is all. Over and out.


Links:
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2019/2/di-ineffektiv-drift-i-kobenhavns-kommune-kalder-pa-private-losninger/

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...